Dor de Vamă… cu Nopți de Vamă și un mic concurs

De azi de dimineată mă uit la prognoze și-mi vine-n cap o replică deja celebră… “Winter is coming”. S-a lăsat frigul, stă să ningă și nu-mi place…

Cu toate astea ma bate deja de mult timp un dor năpraznic, un dor de… Vamă – cu tot ce presupune asta.

Pe un perete al unei case din Vamă, aproape de Principală, stă scris un mesaj scurt – “Iubește Vama”.

iubeste-vama
Ei bine… eu o iubesc. A fost dragoste la prima vedere, o dragoste care a dăinuit peste ani chiar dacă nu ne-am revăzut în fiece vară.

Am iubit satul liniștit (până să ajungem noi acolo) la fel de mult cum iubesc acum aerul de “stațiune”.

Da, mă paște melancolia amintindu-mi de acea Vamă din anii ’90, de momentul în care-am schimbat locul de campare după 2000 (când m-am mutat la mama naibii lângă grăniceri) și lista poate continua… probabil multe zile.

Am crescut și evoluat împreună cu Vama… am înaintat în vârstă, am văzut cum “bătrânii Vămii” au plecat dintre noi iar ușor, ușor noi le luăm (la chițibușeală și vârstă).

Sunt cel puțin cinci ani de când tot aud fraza (cu profund regret) “Vama s-a schimbat, nu mai e ce-a fost odată”, și nu pot să nu îî întreb pe cei care-o spun dacă au avut de curând curiozitatea de a se uita în oglindă. Și urmează de obicei o serie de înjurători la adresa celor care au promovat în timp Vama… și a celor care au încercat să o “salveze” de ea însăși.

Toți ne-am schimbat.Cum? În ce? Nu sunt eu în măsură să răspund, dar, odată trecuți anii peste noi, ne-am schimbat.

vama-1

Vama, normal, s-a schimbat și ea.

Am spus-o și o repet.

Vama este probabil cel mai bun exemplu de evoluție și adaptarea al unui loc. Este probabil “organizmul” cel mai fain de studiat dacă vrei să vezi cum se adaptează o comunitate la cerința vizitatorilor, cum se supune majoritatea, minorității 🙂

Pe la sfârșitul anilor 80 și începutul deceniului 9, o mână de oameni a “migrat” din 2 Mai spre Vama Veche în căutarea unui loc mai retras, mai departe de textiliști și fițele momentului.

Apoi lângă acești oameni am ajuns și noi, cu rock-ul în cap și dorința de a ne aduna într-un loc în care să ne putem pune în cap cât alcool putem fără ca cineva să ne vadă/reproșeze/etc. Și așa a fost. Mi-aduc aminte cum “hai la o plimbare până la epavă” era invitația maximă pe care-o puteai face unei fete :).

epava

În anii următori dintre cei care veneau acolo au reclamat “lipsurili”… prea puține locuri de unde să iei băutură, prea puține locuri în care să faci duș… și… prea puține locuri în care să mănânci.

Și încă din acel an au apărut primele baruri și cârciumi, iar sătenii au început să-și producă/partajeze dușurile din curte cu vamaioții.

În a doua perioadă a decadei 90 mulți dintre noi ne-am angajat, am dat de noțiunea de familii, etc. și ori am rărit mersul în Vamă ori ne-am gândit că poate nu mai putem sta la cort… și așa au început să se înmulțească pensiunile, hotelurile și camerele “la gazdă”.

În tot acest timp, alți adolescenți, ajunși acum la vârsta la care noi descopeream Vama… au ajuns în aceleași locuri și au început să impună muzica lor, gusturile lor, umbrelele, șezlongurile și slipii… de altfel și ei în căutarea locului unde să poată bea și… bea în liniște, singura diferență fiind că ei nu veneau cu nașu’ ca să doarmă pe plajă, ci cu mașina și cu bani în portofel.

Iar în acest moment cei din “leatu’” nostru s-au trezit că trebuie “salvată” Vama… pentru că au rămas minoritari.

Și povestea continuă, Vama se adaptează cererii publicului, fie că nouă ne place sau nu.

Noi nu avem de ales decât să o iubim și să o acceptăm, să îi respectăm evoluția și să ne bucurăm răsăritul soarelui acompaniat de Bolero.

youtube::shx9YBnMhws::

Cel puțin eu sunt împăcat cu mine, pentru doi din cei trei copii ai mei, prima vacanță la mare a fost în Vamă (la 3 respectiv 7 luni) și o să-i mai duc acolo pentru a simți și ei locul acela și sunt convins că va veni o vreme când vor merge și ei în Vama lor… așa cum va fi arătând ea în acel moment din viitor.

Ziceam în titlu și de un concurs…

Ei bine, pun “la bătaie” toate cele trei volume ale cărților Nopți de Vamă, cărți scrise de Dan Niță, unul dintre cei care au rămas fideli Vămii, și care adună povești adunate din Vamă, povești adunate lângă foc, pe plajă sau pe străzile Vămii și în care este foarte posibil să vă regăsiți.

Nopti-De-Vama

Cărțile le voi da personal celor din București sau prin poștă celor din țară și vor veni cu autograful autorului pentru câștigător.

Pe Dan Niță îl puteți găsi în Vamă, jos pe Principală (vara), pe siteul Nopți de Vamă și pe Facebook pe pagina Nopți de Vamă.

Tot ce trebuie să faceți este să scrieți un comentariu în care să spuneți de ce mergeți în Vamă.

Câștigătorul va fi ales cu random.org peste o lună pe 14 februarie, de Sf. Valentin așa că puteți considera cărțile ca un cadou și pentru această ocazie 🙂

Comments

16 responses to “Dor de Vamă… cu Nopți de Vamă și un mic concurs”

1. Pintilie Paula Claudia Avatar

Stuf. Locul meu preferat din toata Vama. Dansul sub clar de luna, lumea chill, shaorma de La Canapele, shot-uri ieftine, muzica si coditele impletite sunt unele dintre motive pentru care aleg Vama in fiecare an. Ma duc in Vama pentru ca acolo e singurul loc unde pot sa fiu eu. Parca marea e mai calda acolo, nisipul mai fin si lumea mai buna. Peste cativa ani, ma marit pe plaja in Vama Veche unde mi-am gasit si pereche (tocmai din Olanda). #vamaioataforever

2. marzac stefania Avatar
    marzac stefania

Eu merg in vama pentru ca e locul in care pot sa ma regasesc si sa ma descopar asa cum sunt eu de fapt. Pentru mine e un loc al libertatii in care nimanui nu-i pasa cum esti, nimeni nu te judeca, iar rasaritul pe plaja la stuf cand esti putin pilit si alaturi de cine ti-e cel mai drag tie, e ce imi doresc de cateva saptamani friguroase incoace. Abia astept vara sa ma duc sa mi se-opreasca timpul pe plaja, mi-e dor!

3. Ilie Cristina Avatar
    Ilie Cristina

Prieteni, libertate, mare, lipsa de inhibitii, nopti petrcute in Goblin, rasaritul pe plaja de la Expirat, sarutul de la usa

4. Cezara-Stefania Marin Avatar
    Cezara-Stefania Marin

Merg in Vama deoarece ma simt relaxata si libera. Imi place sa petrec noptile alaturi de prieteni in fata unui foc de tabara pe plaja. 🙂

5. Guradetchi Razvan Avatar
    Guradetchi Razvan

“De ce merg in vama ?” , asta este intrebare pe care mi-o pun toti prieteni mei care nu au pus piciorul nici o data in locul acela. Merg in vama decand aveam 16 ani , avand in vedere ca scriu acesc comentariu cand mai am putin si fac 24 sunt cam 8 ani. Dar revenind la subiect , vama este pentru multi ceva stricat , locul unde se intalnesc toti “nebuni” care dau din cap, cel putin asa gandesc uni dintre prieteni mei, putini stiu insa ce inseamna vama cu adevarat , si cat de frumoasa e. M-am indragostit de vama de prima data cand am ajuns , si deatunci nu am mai mers in alta parte , imi place totul acolo , in “locul acela plini de nebuni” putini stiu ca iti poti gasi linistea si poti lega prietenii care dureaza ani si ani. Iubesc vama pentru ce a fost , si o voi iubi in continuare , cu toate schimbarile ei , nu voi fi deacord insa cu toate, imi lipsesc insa focurile imense pe malul marii, si plajele libere fara toate baldachinele si alte chestii care nu-si au rostul. Ador sa vad rasaritul din fata de la stuf sa ascult Bolero-ul. Ar mai fi mult de scris , dar ma opresc aici. Pe scurt , Iubesc Vama.

6. Bogdan Avatar
    Bogdan

Pentru liniste, pentru haos, bentru betii, pentru mare, pentru ca acolo toate sentimentele se amplifica la maxim si poti simtii ce nu ai simtit niciodata chiar daca te gandesti la aceleasi lucruri!!! Eu de’asta iubesc si voi iubii Vama!!! Casa mea de vara!

7. Mihai Avatar
    Mihai

pentru mizerie, imi place foarte mult mizeria, imi place sa inot si sa-mi treaca un scutec pe sub nas sau sa ma tai la talpa in sticle de bere sparte.

8. Tibi Avatar
    Tibi

Ceea ce traiesc cand merg in Vama nu cred ca poate fi exprimat in cuvinte si nici nu cred ca trebuie.Ceea ce simt acolo este unic pe aceasta planeta si asta nu se va schimba pana voi muri.Este altceva.Parca este un mic paradis din aceasta planeta,unde rutina,munca,certurile de acasa si toate problemele nu te mai ating..ca si cum te-ai afla intr-o zona paralela unde te simti extraordinar doar stand pe plaja de dimineata cu o cafeluta in mana si uitandu-te ba spre soare ba spre fata care e langa tine si simtind ca prezentul acela n-ai vrea sa se mai termine.Mereu cand am mers in Vama cel mai mult m-a atras momentul in care sa stau cu picioarele in nisipul din stuff ,sa inchid ochii, sa ascult muzica si sa simt ca traiesc..pe urma sa merg sa-mi iau o bere si sa caut oameni fericiti.

9. Răzvan Avatar
    Răzvan

Merg în Vamă să-mi reîntâlnesc iubita. Marea mea, iubire…

10. Alexandra Avatar
    Alexandra

Vama Veche.. unul dintre cele mai boeme locuri din România. Îmi pare rău că nu am cunoscut Vama mai demult, dar sunt fericită că o văd an de an. Şi spun “cunoscut” fiindcă o pot personifica prin iubire. Da, iubesc Vama şi sunt mândră să spun asta(dragostea la prima vedere lovește din nou). Vama pentru mine înseamnă iubire şi libertate în primul rând. Sunt 2 teme nedespărțite asemeni naturii şi iubirii la Eminescu. Când mă gândesc la Vama Veche mă gândesc la prieteni, la nopțile albe petrecute pe plajă şi la visurile împlinite. Pot spune că merg în Vamă pentru suflet şi cu ăsta cred că am spus tot..

1. Alexandra Avatar

asta*

11. Alex Ciocan Avatar
    Alex Ciocan

dar te poti duce la Vama si in timpul iernii 🙂

12. Ana-Maria Avatar

Pentru ca toata lumea e libera, e o energie comuna de seninatate, eliberare si liniste…

13. Mihai Avatar
    Mihai

Pentru ca e altfel.

14. Paul Avatar
    Paul

Merg in vama fiindca “marea imi da mereu inapoi, tot ce oamenii imi iau”